لوازم بدنسازی در اشکال و اندازه های مختلف در بازار موجود است. برخی از این لوازم قطعاتی کوچک و ساده هستند و برخی دیگر از قطعات بزرگ و پیچیده ساخته شده اند.بهتر است در هنگام خرید دستگاهی با قابلیت های بالا و متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.
همان طور که می دانید تجهیزات بدنسازی هر کدام بر روی قسمت خاصی از بدن تاثیر می گذارد و در صورتی که تنها از یک دستگاه استفاده کنید پس از مدتی بدن شما نافرم می شود. بنابراین برای زیبایی و خوش اندام شدن بدن باید از تمامی دستگاه ها به صورت متناسب استفاده نمایید.
امروزه با توجه به ترافیک و زیاد شدن مشغله ها افراد ترجیح می دهند به جای رفتن به باشگاه در خانه بوده و لوازم و تجهیزات بدنسازی را با خانه آورده و اندام خود را پرورش دهند. دسترسی به این لوازم راحت بوده و شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید از آن ها استفاده کنید. برای داشتن یک باشگاه خانگی نیاز به هزینه های زیادی نبوده و با تجهیزاتی سبک و ارزان قیمت نیز می توانید یک باشگاه کوچک و مفید در خانه داشته باشید.

انواع لوازم بدنسازی

لوازم بدنسازی دارای انواع گوناگونی بوده که هرکدام تاثیر خاصی بر روی بدن می گذارد. در ادامه شما را با تعدادی از لوازم بدنسازی آشنا خواهیم کرد.

وزنه های آزاد

وزنه های آزاد از لوازم ضروری برای پرورش اندام می باشد که بدون آن پرورش اندام ممکن نیست. سه نوع اصلی وزنه های آزاد به شرح زیر می باشد:

وزنه های با پوشش لاستیکی

وزنه های با پوشش لاستیکی برای محافظت از فضای باشگاه خصوصا کف آن می باشد. این وزنه ها از جنس آهن بوده که با استفاده از محافظی پلاستیکی پوشانده شده است.

وزنه های کاملا پلاستیکی

وزنه های کاملا پلاستیکی ارزان ترین نوع وزنه ها می باشند. این وزنه برای مبتدی ها بوده و برای حرفه ای ها مناسب نیست.

وزنه های آهنی

وزنه های آهنی برای مکان هایی که نگران خراب شدن کف و فضای آن نیستند، مناسب می باشد. این وزنه ها عمری طولانی داشته و تا مدت ها می توانید از آن استفاده نمایید.

دمبل

دمبل ها نیز مانند دیگر تجهیزات بدنسازی در انواع گوناگون موجود می باشد. دمبل ها طرفداران زیادی در بین ورزشکاران داشته و در اندازه ها و وزن های مختلف وجود دارد که به دو دسته پلاستیکی و آهنی تقسیم می شود. دمبل های پلاستیکی برای تمامی مکان ها مناسب است.

هالتر

هالتر نیز از دیگر تجهیزات پزشکی محبوب در میان ورزشکاران می باشد. پایه بسیاری از برنامه های بدنسازی هالتر است که این وسیله بلندی بوده که وزنه هایی در دو طرف خود دارد.

نیمکت

نیمکت ها از لوازم موجود در باشگاه های بدنسازی بوده و به طور معمول به شکل شیب دار و یا غیر شیب دار خریداری می شود. از این نیمکت ها برای حرکت مخصوص هالتر، پرس سینه، دراز و نشست و ... استفاده می شود.

دستگاه های سیم کش

دستگاه های سیم کش قابلیت بالا و پایین داشته و تاثیر زیادی بر روی زیبایی اندام شما دارد. این دستگاه از تجهیزاتی است که در باشگاه های بدن سازی یافت می شود.

دستگاه های چند کاره

دستگاه های چند کاره دستگاه هایی هستند که برای برآورد چند هدف مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها ابعاد زیادی داشته و به فضای زیادی نیاز دارد.

میله پارالل

میله پارالل اکثرا از جنس فولاد بوده و دستگاه مناسبی برای پرورش اندام می باشد. این میله بر روی چهارچوبی تکیه کرده و می توان با استفاده از آن استقامت بدن خود را افزایش داد. در هنگام استفاده از این وسیله ورزشی باید استانداردهای لازم در هنگام تولید رعایت شود، بنابراین بهتر است میله پارالل را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

تردمیل

تردمیل دستگاهی است که بر روی آن می توان راه رفت و یا دوید. این دستگاه جزء محبوب ترین لوزم بدنسازی بوده که در اغلب خانه ها یافت می شود. این دستگاه ها در ابتدا شامل یک نوار و تسمه بود که با استفاده از آن افراد در یک محیط ثابت شروع به دویدن می کردند ولی امروزه این دستگاه پیشرفت های زیادی کرده و به صورت اتوماتیک و با فشردن کلید استارت شروع به حرکت می کند. صفحه نمایش موجود بر روی تردمیل این قابلیت را دارد که مسافت طی شده، ضربان قلب، سرعت حرکت، زمان و کالری را نشان دهد. این دستگاه در بین ورزشکاران بسیار پرطرفدار بوده و فروش زیادی در بازار دارد. این دستگاه به پرورش اندام شما کمک خواهد کرد.

الپتیکال

دستگاه الپتیکال دستگاهی با قابلیت بالا است که ترکیبی از ورزش های پیاده روی، اسکی و دوچرخه ثابت می باشد که برای پرورش اندام مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه سبب افزلیش قدرت جسمانی شده و استقامت بدن را زیاد می کند. اپتیکال از لوازم بدنسازی بوده و به پرورش اندام شما کمک می کند. با توجه به این که الپتیکال می تواند همزمان سه نقش را در پرورش اندام شما ایفا کند بسیار مورد توجه بدنسازان قرار گرفته است. این دستکاه در اکثر سالن های ورزشی وجود دارد.

دوچرخه ثابت

یکی دیگر از لوازم بدنسازی دوچرخه ثابت می باشد. این دوچرخه ها مانند دوچرخه های معمولی بوده با این تفاوت که تنها در سر جای خود ثابت هستند و شما با پدال زدن می توانید اندام خود را پرورش دهید. این دوچرخه ها بسیار پرطرفدار بوده و در اکثر باشگاه ها وجود دارند. برای استفاده از این دوچرخه ها باید استانداردهای لازم رعایت شود تا آسیبی به بدن شما وارد نشود. استفاده از این دوچرخه ها در بین ورزشکاران محبوب بوده و برای فرم دادن به ماهیچه های پا و عضلات، چربی سوزی، تقویت دستگاه تنفس، تقویت دستگاه قلب و عروق و ... مناسب می باشد.

دستگاه قایقی

دستگاه قایقی زیر بغل از رایج ترین دستگاه ها برای تقویت پشت و زیربغل می باشد. این دستگاه شبیه به پارو زدن بوده و به دو دسته سنگی و سیم کش تقسیم بندی می شود. در هنگام کشش این سیم ها عضلات ناحیه پشت و زیر بغل درگیر شده و به همین طریق باعث تقویت عضلات و عضله سازی می شود. با استفاده از این دستگاه به راحتی می توانید اندام پشت و زیر بغل خود را ورزیده نمایید.

توپ پزشکی

مدیسن بال یا توپ پزشکی از قدیمی ترین لوازم بدنسازی می باشد. این توپ ها دارای وزن های گوناگونی بوده که با توجه به نوع عضلات و ماهیچه های شما باید وزن خاصی را انتخاب نمایید. مدیسن بال توپی در ابعاد توپ بسکتبال و والیبال داشته و توپی نسبتا سنگین است. جنس این توپ ها معمولا از جنس چرم، پلاستیک فشرده ونایلون بوده که درون آن با استفاده از شن، ژل و یا هوا پر شده است. این توپ ها را باید به هوا پرتاب و سپس دریافت نمایید. امروزه از این توپ ها در اکثر باشگاه ها و فیزیوتراپی ها استفاده می شود.

توپ استقامتی

تجربه ثابت کرده که انجام حرکات صحیح و استفاده از لوازم مناسب می تواند به تناسب اندام بدن شما کمک کند. توپ های استقامتی لوازمی برای تقویت اندام بوده و باعث می شود که شما اندامی ورزیده و زیبا داشته باشید.

میله بارفیکس

میله بارفیکس یکی از لوازم ژیمناستیک بوده که به پرورش اندام نیز کمک بسیاری می کند. میله بارفیکس میله ای افقی بوده که جنس آن از فولاد تشکیل شده است. این میله باعث افزایش استقامت بدن، زیر بغل، سینه، پرورش عضلات بازو و ... می شود. بارفیکس از حرکات اولیه برای بدنسازی بوده و به عنوان پایه بدنسازی شناخته می شود. در صورتی که از این میله به صورت مداوم استفاده کنید مدتی پس از آن نتیجه کار را بر روی عضلات خود مشاهده خواهید کرد. این میله نیاز به فضای زیادی نداشته و به راحتی می توانید آن را بر روی چهارچوب در نصب کنید.

خرید لوازم بدنسازی

در هنگام خرید لوازم بدنسازی باید بسیار دقت کرده و با کارآیی هر کدام از لوازم آشنا شوید. خرید یک لوازم برای پرورش اندام کافی نبوده و در صورتی که قصد دارید که تمامی بدن شما به صورت یکنواخت شود باید ست کامل لوازم را خریداری کنید ولی اگر می خواهید که تنها بخشی از بدن شما روی فرم بیاید باید متناسب با همان ناحیه دستگاهی مناسب را خریداری نمایید. بهتر است پیش از خرید لوازم بدنسازی با یک کارشناس مشورت کرده تا دستگاهی مناسب و با کیفیت داشته باشید.
با خرید لوازم بدنسازی می توانید در خانه خود یک باشگاه کوچک درست کرده و در آن به راحتی به ورزش و پرورش اندام بپردازید و بدنی ورزیده و خوش فرم داشته باشید.

قیمت لوازم بدنسازی

همان طور که در بالا عنوان کردیم بدنسازی لوازم گوناگونی داشته که هر کدام کارکرد خاصی دارد و با توجه به نوع لوازم و کیفیت هر کدام قیمت مشخصی دارد.