در این مقاله قصد داریم شما را از تاثیر ورزش بر سلامت جسمی مطلع کنیم. ورزش تاثیر زیادی بر سلامتی و آمادگی جسمانی دارد و باعث ایجاد جلب توجه، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد رقابت، دوست یابی، احساس امنیت و ... می شود. ورزش کردن علاوه بر تاثیر بر روی جسم، بر روی روح و روان نیز تاثیر می گذارد و باعث ایجاد حس مثبت در فرد می گردد.

تعریف ورزش

ورزش فعالیتی است رقابتی بین افراد که استوار بر پایه مهارت های جسمی بوده و در بردارنده پاداش بیرونی ودرونی می باشد. ورزش نوعی فعالیت جسمی و انجام حرکات پر نیرو و قدرتمند است.

ورزش و بهداشت جسم

ورزش نقش مهمی در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها دارد. با استفاده از ورزش می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بیماری هایی همچون بیماری های ریوی، کلیوی، عفونی، ارتوپدی، چربی خون، سکته مغزی، سکته قلبی، عصبی، دردها، ضعف های عضلانی،‌ آرتروز، کمر درد و ... را بهبود بخشید.
ورزش با وادار کردن بدن به کارکرد موثر و تقویت سیستم قلب وعروق، باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلب و عروق می شود. مطالعات و تجربیات ثابت کرده که احتمال سکته در افرادی که دارای شغل های پر جنب و جوش هستند کمتر است. به طور کلی می توان گفت که با استفاده از ورزش می توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرده و جسم و روحی سالم داشته باشید.

پیشگیری از پوکی استخوان

مطالعات و تحقیقات انجام شده بر افراد ثابت کرده که افرادی که ورزش می کنند، کمتر به بیماری پوکی استخوان دچار می شوند. این افراد به دلیل فعالیت هایی که دارند، کمتر دچار دردهای عضلانی خواهند شد.

بهبود دیابت

ورزش با کم کردن بافت چربی و زیاد کردن میزان سوخت و ساز در بدن، باعث کم شدن میزان مقاومت بدن در برابر انسولین شده و سبب بهبود گیرنده های انسولین می شود و از این طریق سطح گلولز خون را کم می کند. بنابراین ورزش برای افرادی که دچار دیابت هستند مفید بوده و از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

ورزش کردن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از این رو از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. ولی این بدین معنا نیست که ورزش زیاد برای بدن مفید می باشد، ورزش باید با توجه به نیرو و توانایی بدن فرد بوده تا فشاری به بدن وارد نکند. تمرینات سخت و طولانی مدت ممکن است نتیجه عکس داشته و به سلامتی افراد آسیب وارد کند.

بهبود خواب

یکی از مشکلاتی که معمولا افراد با آن مواجه هستند، کم خوابی می باشد. انجام تمرینات بدنی و ورزش سبب ترشح اپی نفرین در بدن شده که این ماده سبب ایجاد حس شادی و نشاط در افراد می شد و حس اضطراب، نگرانی و کسالت را کاهش می دهد و از این طریق به شما کمک میکند تا بعد از ورزش بتوانید راحت و عمیق به خواب روید.

تقویت مفاصل

انجام ورزش های کششی سبب تقویت و محکم شدن مفاصل بدن می گردد. تحرک بدنی سبب تقویت مفاصل، بهبود تنفس و بهتر ایستادن می گردد. برخی ها به علت داشتن دردهای مفاصل و دردهای آرتروز از ورزش کردن امتناع می کنند ولی این خود باعث افزایش دردها می شود و با ورزش می توانند دردهای بدن خود را کاهش دهند.

کاهش وزن

بسیاری از بیماری ها و دردهای موجود در بدن به دلیل سنگین بودن وزن و بالا بودن میزان چربی ها در بدن می باشد و به همین دلیل ورزش به این افراد کمک می کند تا چربی های اضافی بدن خود را از بین برده و با کاهش وزن سبب بهبود کارکرد سیستم بدن شده و سلامتی خود را باز یابند.

تاثیر بر روی قلب و عروق

قلب از حساس ترین اعضای بدن به شمار می رود بنابراین همواره باید از آن مراقبت نمود. هر گونه اختلال در کارکرد قلب می تواند به بدن آسیب وارد کرده و باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها در بدن شود. در نتیجه با ورزش می توان از قلب مراقبت کرده و باعث تقویت عضله های قلب شد و اکسیژن رسانی و گردش خون در قلب را افزایش داد.

تاثیر بر روی تنفس

ورزش کردن باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفس می شود که همین عامل سبب می گردد که قلب همواره سالم مانده و توانایی عضلات بدن افزایش یابد. با بهبود دستگاه تنفس و افزایش میزان اکسیژن رسانی به بدن، سرعت حرکت خون در بدن افزایش یافته و با جریان سریع خون در رگ ها باعث سالم ماندن بدن می شود.

تاثیر روی دستگاه گوارش

سلامت دستگاه گوارش بدن تاثیر زیادی بر روی سلامت افراد دارد. بنابراین در صورتی که سیستم گوارش بدن دچار مشکل شود می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری ها در بدن شود. با ورزش کردن دستگاه گوارشی تقویت شده و از بروز یبوست جلوگیری می کند. همچنین ورزش کردن اشتها را زیاد کرده و از این رو افرادی که دچار بی اشتهایی هستند، می توانند با ورزش کردن بی اشتهایی خود را از بین ببرد.

تاثیر بر روی دستگاه حرکتی

تاثیر ورزش بر روی اسکلت بدن و دستگاه های حرکتی بر کسی پوشیده نیست. با استفاده از ورزش می توانید به راحتی و در کوتاه ترین زمان عضلات حرکتی خود را تقویت کنید. بنابراین ورزش کردن باعث افزایش قدرت کارایی جسم می شود. البته باید توجه داشته باشید که هر ورزشی باعث سلامتی بدن نمی شود، در صورتی که ورزش به صورت اصولی انجام نشود نه تنها فایده ای ندارد، بلکه ممکن است به بدن شما نیز آسیب برساند. بنابراین با تمرینات اصولی می توانید باعث افزایش انعطاف پذیری بدن، استحکام استخوان ها و انرژی بدن شده و از پوکی استخوان، کمر درد و شل شدن عضلات جلوگیری نمایید.

تاثیر ورزش بر سلامت جسمی

تاثیر بر روی غدد داخلی

با انجام ورزش های استاندارد، باعث تنظیم ترشحات غدد داخلی شده و باعث ترشح میزان لازمی از هورمون در بدن می گردد. همچنین با تاثیری که وزش بر روی روح و روان دارد، از بروز بسیای از بیماری ها جلوگیری می کند.

تاثیر بر روی سیستم عصبی

ورزش کردن با ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات، سبب بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود. با ورزش کردن می توان بسیاری از بیمای های عصبی مانند افسردگی را کاهش داد. همچنین طول عمر را افزایش داده و باعث افزایش انرژی و کارایی در بدن می شود. از اصلی ترین تاثیر ورزش بر روی دستگاه عصبی، درمان کم خوابی می باشد.

افزایش توده عضلانی بدنی

انجام منظم حرکات ورزشی سبب کم شدن بافت های چربی در بدن شده و توده های عضلانی در بدن را افزایش می دهد. با این کار انرژی در بدن افزایش پیدا کرده و ابتلا به چاقی را در فرد کاهش می دهد.

افزایش انرژی

افرادی که در ابتدای روز خود به ورزش می پردازند، انرژی کل روز خود را تامین می کنند. تحرکات و انجام تمرینات ورزشی با افرایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب، باعث می شود که شما در طول روز احساس خستگی و کسالت نکنید.

درمان سرطان

ورزش کردن باعث ترمیم بسیاری از بافت های بدن می شود و بافت های بدن را تحریک به رشد و تکثیر می کند و از این طریق به درمان سرطان کمک می کند. علاوه بر تاثیری که ورزش بر روی بافت های بدن دارد، با پرت کردن فکر فرد از مریضی و ایجاد حس مثبت باعث بهبود این بیماری می گردد.

افزایش استقامت بدنی

اگر افرادی که ورزش می کنند را با افرادی که ورزش نمی کنند مقایسه کنید متوجه خواهید شد که ورزش چه تاثیری بر روی استقامت بدنی دارد. معمولا افراد روستا در مقایسه با شهرنشینان از سلامت جسمی و روحی بالاتری برخوردارند و این خود به دلیل تحرک داشتن روستا نشینان می باشد. بنابراین ورزش کردن باعث استقامت بدن در برابر بسیاری از بیماری های روحی و جسمی می شود به طوری که تاثیر آن کاملا قابل مشاهده می باشد.

تاثیرات کلی ورزش بر جسم

تقویت سیستم ایمنی بدن
دفع سموم از بدن
تقویت رشد و نمو بدن
افزایش سوخت و ساز بدن
از بین بردن منقبض شدن ماهیچه ها
کمک به عضله سازی
زیبایی اندام
کاهش وزن
کنترل فشار خون
مقاوم شدن بدن
جلوگیری از پوکی استخوان
تقویت اعصاب
و ... 

نتیجه گیری

تمامی موارد عنوان شده در بالا بخشی از تاثیر ورزش بر سلامت جسمی می باشد. ورزش تاثیرات بسیار زیادی بر روی بدن دارد که تنها ورزشکاران و افرادی که ورزش می کنند قادر به درک آن می باشند. در نتیجه با استفاده از ورزش دیگر نیازی به مصرف قرص های شیمیایی و عمل های سنگین نبوده و بسیاری از بیماری ها را می توان با استفاده از ورزش درمان نمود.
لازم به ذکر است که هر نوع ورزشی سلامت شما را تضمین نمی کند و این تمرینات و حرکات باید به صورت اصولی و استاندارد انجام شود تا بر روی بدن تاثیر گذار باشد و در صورتی که این حرکات به درستی انجام نشود نه تنها برای سلامتی مفید نبوده، بلکه ممکن است سلامتی شما را نیز به خطر بیندازد.
برای کاهش آسیب های ورزشی بهتر است از دستگاه های ورزشی استاندارد استفاده کرد. دستگاه های ورزشی توسط کارشناسان و ورزشکاران حرفه ه ای و باتجربه طراحی و تولید شده و باعث می شود که انجام حرکات ورزشی بدون آسیب رساندن به بدن صورت گرفته و باعث سلامتی جسمانی شما شود.