گاها افراد قیمت های پایین را ترجیح می دهند یا در خرید خود دچار اشتباه می شوند درنتیجه نیاز به هزینه های مجدد برای تهیه دستگاه بدنسازی پیدا می کنند. اکثر شرکت های تهیه دستگاه های بدنسازی ادعا دارند که دستگاه های آنها از کیفیت و استحکام بالایی برخودار است و تنها با چند جمله خریداران را متقاعد می کنند که همان دستگاه را انتخاب کنند ولی اینگونه نیست و گاها این دستگاه ها نمی توانند وزن زیادی را تحمل کنند یا فقط برای بانوان مناسب هستند چون اکثر بانوان وزن کمی دارند و به طور خلاصه می توانند از دستگاه های با تحمل وزن کمتر استفاده کنند. اما هدف اصلی خرید دستگاه بدنسازی استفاده از دستگاه های با کیفیت و استاندارد است. دستگاه هایی استاندارد هستند که مبتدی ها و قهرمانان پرورش اندام بتوانند از آنها استفاده کنند.

تجهیزات بدنسازی در حال پیشرفت بوده و روز به روز کیفیت این محصول بالاتر می رود. این پیشرفت های مثبت باعث می شود که شما سریع تر به هدف خود رسیده و آسیب های ناشی از این کار کم تر شود. تجهیزات بدنسازی گوناگون بوده که هر کدام بر روی قسمت خاصی از بدن تاثیر گذار است. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم شما را با تجهیزات بدنسازی آشنا کرده تا شما بتوانید به درستی از این دستگاه ها استفاده نمایید.

تجهیزات بدنسازی

امروزه دستگاه های بدنسازی در بازار از تنوع بالایی برخودار هستند اما به دلیل رقابت بالای شرکت های تولید دستگاه های بدنسازی در بازار دستگاه های بدنسازی مرغوب مخاطبان بسیار بیشتری دارند. هر دستگاه هایی با توجه به برند و نوع دستگاه از کیفیت خاصی برخودار است. اغلب دستگاه های از برند های معتبر جهانی از کیفیت قابل قبول و استاندارد برخوردار هستند. تمامی قسمت های دستگاه حتی قسمت نشیمنگاه و نحوه اتصال اجزای آن در کیفیت دستگاه تاثیر گذار خواهد بود. زوایای بیومکانیک دستگاه بدنسازی و حرکات دستگاه در تاثیر آن روی عضلات نقش مهمی ایفا می کند. قسمت هایی مانند عضلات و تاندون ها به طور موثر با نوع حرکت دستگاه درگیر هستند. استفاده از دستگاه های بدنسازی غیر اصولی نه تنها هیچ گونه فایده ای برای بدن نخواهد داشت بلکه در استفاده های مداوم و طولانی مدت باعث ایجاد بیماری های مانند پارگی دیسک ها یا تحلیل بافت استخوان و ماهیچه ها می شود.

دستگاه های استاندارد بدنسازی

باید در زمان تهیه دستگاه های بدنسازی توجه کنید که استفاده از این دستگاه بر روی بدن شما فشار های مثبتی اعمال کند. معمولا دستگاه های بدنسازی خارجی با تایید پزشک های متخصص فیزیوتراپ و اصلاح حرکات وارد ایران می شوند. اگر دستگاهی محکم و با دوام باشد اما در زمان استفاده از آن به بدن شما آسیب می زند بی شک دستگاه مناسبی نخواهد بود و به طور خلاصه زوایای آن به طور صحیح طراحی نشده است. البته این مسئله حقیقت دارد که یک شرکت سازنده دستگاه های بدنسازی نمی تواند تمامی دستگاه های ساخته شده را به یک اندازه استاندارد کند. اما استفاده از دستگاه هایی که در محدوده رنج استاندارد باشند برای بدن مناسب خواهند بود. بعضا در دستگاه های تولیدی بعضی از شرکت های با سابقه ایراداتی دیده می شود.

یکی از اصول مهم خرید دستگاه بدنسازی ظاهر جذاب و استفاده از گزینه های مفرح می باشد. امروزه در بازار رقابت بین سازنده های دستگاه های بدنسازی استفاده از این گزینه یکی از امتیازات محسوب می شود. اکثر باشگاه داران دنبال ماشین های بدنسازی هستند که در عین حال چندکاره باشد و در کنار آن دارای ظاهر جذاب و مفرح برای ورزشکاران باشد.

انواع تجهیزات بدنسازی

اسکات

اسکات ها یکی از انواع تجهیزات بدنسازی بوده که تاکید آن بر روی فرم دادن پایین تنه می باشد. پاور اسکات و هاک اسکات از پرکاربردترین اسکوات ها هستند که در اکثر باشگاه های بدنسازی مشاهده می شود. اسکات ها به دلیل این که تمامی عضلات را درگیر می کند، به مادر حرکات شهرت دارد ولی اصلی ترین بخش درگیر، عضلات پایین تنه نظیر ران می باشد. انجام حرکات اسکات ها به بهبود تنفس و سلامتی وضعیت قلب و عروق کمک می کند. همچنین استفاده از این دستگاه باعث ترشح هورمون رشد بدن شده و توان و قدرت فیزیکی را زیاد می کند.
حرکت اسکات را میتوان بدون دستگاه نیز انجام داد ولی در صورتی که به صورت اصولی و استاندارد انجام نشود می تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند ولی انجام این حرکات با استفاده از دستگاه از ورود آسیب به ستون فقرات شما جلوگیری می کند.

اسمیت

دستگاه بدنسازی اسمیت نوعی دستگاه برای پرورش اندام بوده که در بسیاری از باشگاه ها وجود دارد. از این دستگاه می توان برای انجام تعداد زیادی حرکت استفاده کرد که از جمله آن می توان به پرس سینه و پرس سرشانه و پرس پا اشاره کرد. در هنگام خرید اسمیت باید بسیار دقت کرده و دستگاهی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته و استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد.

هالتر

هالتر میله ای در بدنسازی بوده که برای بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزشکاران برای تناسب اندام خود وزنه ها را بر روی این میله ها قرار داده و حرکات کششی را انجام می دهند. در صورتی که به صورت مداوم از هالتر استفاده کنید در مدتی کوتاه اثرات آن را بر روی ماهیچه های خود مشاهده خواهید کرد.

دمبل

دمبل یکی از لوازم رایج در بدنسازی می باشد. این ابزارها هزینه کم تری داشته و فضای بسیار کمی را اشغال می کند و به همین دلیل از پر استفاده ترین تجهیزات بدنسازی در خانه محسوب می شود. دمبل ها در وزن های مختلفی وجود دارد که با توجه به میزان استقامت عضلات خود باید وزن مناسب را انتخاب کنند. با استفاده از دمبل می توانید ماهیچه های جلو بازو، پشت بازو، سرشانه، سینه، پاها و مچ را تقویت نمایید.

نیمکت پرس تخت

پرس سینه حرکتی قدرتی بوده و این حرکت بدین صورت است که ورزشکار به شکل طاقباز خوابیده و وزنه را در بالای سینه خود نگه می دارند. انجام این حرکات بر روی نیمکت پرس تخت انجام شده و از دمبل، هالتر و یا صفحه های سنگین فلزی استفاده می کنند. با استفاده از این نیمکت می توانید حرکات بدنسازی را به راحتی و به درستی انجام دهید.
تجهیزات بدنسازی همواره در حال پیشرفت کردن بوده و روز به روز مدرن تر و بهتر می شود.

توپ استقامتی

توپ های استقامتی یکی از تجهیزات بدنسازی رایج و محبوب در بین ورزشکاران می باشد. با استفاده از این توپ ها می توان انواع حرکات ورزشی را انجام داده و تمامی بخش های بدن خود را تقویت نمایید. این توپ ها انطعاف بالایی داشته و استقامت بالایی و تحمل وزن های بالایی دارد.

دستگاه سیم کش دو طرفه

دستگاه سیم کش دو طرفه از دیگر تجهیزات بدنسازی می باشد که یک سوی کابل دستگاه به بخشی از ستون وزنه چسبیده و شما می توانید سمت دیگر آن را به هر صورتی که دوست دارید به سمت پایین بیاورید. با استفاده از این دستگاه می توانید بخش هایی از عضلات بدن را که تمایل دارید تقویت شود را عضله سازی کنید.

دستگاه شوت

دستگاه شوت یکی دیگر از تجهیزات بدنسازی محسوب می شود. این دستگاه بیضی شکل دارای قاب فولادی بوده و پد آن به راحتی قابل تنظیم می باشد و محل آن را می توان قفل کرد. این دستگاه با درگیر کردن قسمت های داخل ران و پشت ران، باعث تقویت این نواحی می شود. این دستگاه به شما در داشتن اندامی مناسب و زیبا کمک می کند.

دستگاه دراز و نشست

دراز و نشست از ورزش های سنتی است که افراد زیادی برای لاغری و تقویت عضلات از این روش استفاده می کنند ولی در صورتی که این حرکات به درستی انجام نشود می تواند به کمر شما آسیب برساند. دستگاه دراز و نشست این امکان را فراهم می کند تا انجام این حرکات به صورت اصولی و بدون ورود آسیب انجام شود. دستگاه دراز و نشست روشی تاثیرگذار برای عضله سازی به شمار می رود.

نیمکت شکمی

نیمکت شکمی نیمکتی مناسب برای تقویت عضلات شکم می باشد. با استفاده از این نیمکت ها و بدون آسیب رساندن به ستون فقرات کمر، عضله های شکم خود را تقویت کنید. همچنین با استفاده از این نیمکت ها می توانید عضلات راست شکم، عضلات راست رانی، عضلات تهی گاهی بازویی، عضله مایل درونی و عضله مایل بیرونی را تقویت کنید.

میله بارفیکس

میله بارفیکس یکی از تجهیزات رایج بدنسازی بودهکه به دلیل اشغال فضایی ناچیز بسیار مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته است. این میله باعث تقویت استقامت بدن، زیر بغل، سینه، عضلات بازو و ... شده و برای حرکات اولیه بدنسازی بسیار مناسب می باشد. میله بارفیکس میله ای معمولا از جنس فولاد بوده که با آویزان شده بر روی آن می توانید عضلات بدن را تقویت نمایید.

کتل بل

کتل بل وزنه ای شبیه به یک توپ دسته دار است. جنس این وسیله بدنسازی از چدن بوده و در وزن های مختلف وجود دارد. از کتل بال برای افزایش حجم عضلات، چربی سوزی، افزایش استقامت و... استفاده می شود. این دستگاه نیاز به فضای زیادی نداشته و به راحتی می توانید آن را در گوشه ای از خانه جای دهید. کتل بال از تجهیزات رایج بدنسازی در بین ورزشکاران می باشد.

فوم چرخشی

فوم چرخشی یا فوم رول از ابزارهایی برای ماساژ و انجام تمرینات سبک ورزشی بوده و برای رفع گرفتگی ماهیچه ها که بر اثر حرکات سنگین دچار گرفتگی شده اند و همچنین برای ریلکس کردن ماهیچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله تاثیر زیادی بر روی راحت انجام دادن حرکات ورزشی داشته و به عضله سازی کمک می کند.

دستگاه اسکوات هاک

دستگاه اسکوات هاک از بهترین تجهیزات بدنسازی می باشد که باعث تقویت پایین تنه می گردد. این دستگاه ها دارای بخش های ترکیبی بوده و با درگیری مفصل های چهار سر ران، نشیمنگاه، همسترینگ و ... باعث تقویت و عضله سازی می شود. در هنگام استفاده از این دستگاه ها باید استانداردهای حرکاتی را انجام داده تا آسیبی به بدن شما وارد نشود. دستگاه اسکوات هاک در اکثر باشگاه ها دیده می شود و شما می توانید این دستگاه را خریداری کرده و تمرینات بدنسازی را در خانه خود انجام دهید.

قیمت تجهیزات بدنسازی

بی شک قیمت مناسب تجهیزات بدنسازی در بدست آرودن تعداد بیشتر طرفداران بی تاثیر نخواهد بود. اغلب وسایل بدنسازی با قیمت مناسب طرفداران بیشتری خواهند داشت و بیشتر کسانی که به دنبال خرید دستگاه های بدنسازی هستند می خواهند دستگاهی چند کاره با قیمت مناسب تهیه کنند. بیشتر افرادی که دستگاه های بدنسازی خانگی تهیه می کنند دستگاه هایی هستند که چندان حرفه ای نیستند و نیاز روزانه آنها را به طور عمده برطرف می کنند در عین حال این دستگاه ها از قیمت مناسبی برخودار هستند. بی شک ما در دنیای زندگی می کنیم که استفاده از ظاهر جذاب و قیمت مناسب برای دستگاه های بدنسازی در اعتماد سازی مشتری ها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. گاها سلیقه ها متفاوت است اما یک دستگاه با قیمت مناسب بی شک مورد علاقه اکثریت خواهد بود.

خرید تجهیزات بدنسازی

تجهیزات بدنسازی انواع مختلفی داشته که هر کدام دارای کارکردی خاصی می باشند. در صورتی که قصد داریم که قسمت هایی از بدن خود را تقویت و عضله سازی کنید می توانید از دستگاه های مخصوص آن ناحیه استفاده کنید. بنابراین بهتر است پیش از خرید تجهیزات بدنسازی ابتدا هدف خود را از خرید این تجهیزات مشخص کرده و سپس با یک کارشناس مشورت کنید تا با توجه به هدف و میزان استقامت بدن شما تجهیزاتی مناسب را به شما پیشنهاد دهند.