در این مقاله قصد داریم تاثیر ورزش بر سلامت روان را مورد بررسی قرار دهیم. تحقیقات صورت گرفته بر روی افرادی که ورزش میکنند و افرادی که ورزش نمی کنند ثابت کرده که افرادی که ورزش می کنند علاوه بر سلامت جسمانی، از سلامت روانی بالاتری نیز برخوردار می باشند.ورزش تاثیر چشمگیری بر روی سلامتی روانی افراد دارد که در ادامه به بررسی برخی از اصلی ترین تاثیرات خواهیم پرداخت.
در صورتی که می خواهید تاثیر ورزش بر سلامت روان شما افزایش پیدا کند، بهتر است تمرینات ورزشی را به صورت مرتب و اصولی انجام دهید. برای انجام راحت تر حرکات ورزشی می توانید از لوازم ورزشی کمک بگیرید.

افزایش یادگیری

ورزش کردن باعث می شود که قدرت خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز زیاد شده و این عامل تاثیر زیادی بر روی یادگیری دارد. در صورتی که پیش از مطالعه تنها پنج دقیقه ورزش کنید می توانید باعث یادگیری بهتر و ماندگار شدن مطالعات شوید. همچنین ورزش کردن باعث افزایش تمرکز شده و این خود به یادگیری بیشتر کمک می کند.

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر روی زندگی افراد می باشد. افزایش اعتماد به نفس باعث حضوری پررنگ تر در اجتماع شده و به افزایش موفقیت افراد کمک می کند. با ورزش می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و زندگی خود را دچار تغییر و تحول زیادی کنید.

اجتماعی شدن

ورزش کردن باعث افزایش اعتماد به نفس فرد و حضور بیشتر در اجتماع می شود. اجتماعی شدن وحضور بیشتر در جامعه موفقیت های زیادی ررا در پی دارد و به افراد کمک می کند تا زندگی بهتر و با نشاط تری داشته باشند.

کاهش افسردگی

انسان های افسرده، فاقد هر گونه انگیزه و اعتماد به نفس هستند، بنابراین ورزش به این افراد کمک می کند که با افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه، افسردگی را از خود دور کرده و به زندگی شاد و پرنشاط خود باز گردند. انجام حرکات ورزشی باعث ترشح ماده شیمیایی سروتونین در بدن شده که برای درمان افسردگی موثر است و بسیاری از قرص های شیمیایی ضد افسردگی برای تحریک ترشح این ماده در بدن می باشد.

تاثیر ورزش در شغل و زندگی

افراد ورزشکار دارای اندامی زیبا و ورزیده هستند و روحیه ای شاد و پرانرژی دارند و به همین دلیل در زندگی اجتماعی و در محیط های کاری موفق تر می باشند. همچنین در هنگام استخدام افراد خوش هیکل و پرانرژی بیشتر از دیگران جلب توجه می کنند.

زندگی سالم

ورزش کردن باعث می شود که فر از سیگار و هر گونه موادی که به بدن آسیب می رساند دور مانده و زندگی سالمی را داشته باشد. همچنین ورزشکاران معمولا غذای سالم تری را در مقایسه با دیگر افراد مصرف می کنند.

کاهش اضطراب

همان طور که می دانید ورزش تاثیر زیادی بر روی سیستم عصبی بدن دارد و از این طریق باعث می شود که اضطراب شما کاهش پیدا کند. ورزش به فرد کمک می کند تا تنها روی یک موضوع تمرکز کرده و دیدی مثبت نسبت به اطراف و موضوع مورد نظر پیدا کند که این خود کمک بسیاری به کاهش اضطراب خواهد کرد.

The effect of exercise on mental health

پر کردن اوقات فراغت

ورزش نه تنها یک روش برای داشتن جسمی و روانی سالم است، بلکه روشی برای تفریح و سرگرمی می باشد. ورزش کردن برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش حکم یک تفریح و سرگرمی را داشته و باعث پر کردن اوقات فراغت فرد می شود. هر چه شما ورزش را با تفریح و لذت بیشتری انجام دهید، تاثیر بیشتری بر روی جسم و روح شما می گذارد. در نتیجه همواره سعی کنید که به ورزش نه به دید یک روش برای درمان بیماری ها، بلکه آن را به دید نوعی تفریح و سرگرمی نگاه کنید تا علاوه بر تاثیر بیشتر بر روی بدن شما، باعث لذت بردن از ورزش شوید.

طراوت و شادابی

همان طور که گفتیم ورزش باعث ترشح هورمون های زیادی در بدن می شود که این هورمون ها باعث ایجاد طراوت و شادابی در بدن شود. بنابراین با ورزش کردن می توانید حس شادی و خوشحالی را در خود به وجود بیاورید.

افزایش دقت عمل و تمرکز

ورزش تاثیر زیادی بر روی افزایش دقت عمل و تمرکز داشته و افکار اضافی را از فرد دور می کند. این کار باعث موفقیت در کار خصوصا در افرادی که شغل های حساسی دارند، خواهد شد.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

ورزش کردن باعث از بین بردن افکار منفی و بیهوده در افراد شده و از این طریق باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. بنابراین ورزش کردن نه تنها در زمان حال ما تاثیر گذار است، بلکه بر روی آینده ما نیز تاثیر می گذارد. همچنین هنگامی که اکسیژن رسانی به مغز زیاد شود، تاثیر مثبتی بر روی مغز انسان خواهد گذاشت.

تاثیر ورزش بر روی اخلاق و رفتار

ورزشکاران معولا از روحیه خوبی برخوردار بوده و صبر و تحمل زیادی دارند. ورزش کردن با افزایش صبر و بردباری، پرخاشگری را از شما دور کرده و تحمل شما را در برابر مشکلات افزایش می دهد.

نتیجه گیری

ورزش کردن نه تنها بر روی جسم، بلکه بر روی روان انسان نیز تاثیرگذار می باشد. افرادی که ورزش می کنند طول عمر بیشتری دارند و در تمام طول عمر خود همواره در صحت و سلامتی زندگی می کنند. ورزش به روش های مختلفی بر روی ذهن تاثیرگذار است. ورزش باعث بالا رفتن ضربان قلب شده و در نتیجه پمپاژ خون را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری را به مغز می رساند. همچنین ورزش باعث می شود که خلاقیت های فردی افزایش پیدا کرده و این خود تاثیر زیادی بر روی موقعیت کاری و موقعیت اجتماعی خواهد گذاشت.
بنابراین با توجه به عوامل عنوان شده در بالا به این نتیجه می رسیم که با ورزش کردن می توانید موقعیت بهتری در اجتماع داشته و زندگی بهتری داشته باشید. حس شادی و خوشحالی و رضایت از زندگی از جمله مواردی است که همواره افراد به دنبال آن می باشند و شما می توانید با استفاده از ورزش این حس رضایت از زندگی را در خود ایجاد کنید.</box3>
شما با ورزش کردن مستمر در مدتی کوتاه می توانید تاثیر آن را بر روی روح و روان خود مشاهده کنید. انجام تمرینات ورزشی باید مطابق با اصول و چهارچوب ها انجام شده تا تاثیر بیشتری داشته باشد. برای ایجاد حس بهتر و مثبت توصیه می شود که از دستگاه های ورزشی استفاده کنید تا تمرینات ورزشی به صورت اصولی انجام شده و تاثیر بیشتری داشته باشد.