نیمکت بدنسازی

چنانکه از تعریف بدنسازی بر می آید، ورزشی است که شامل دنباله ای از تمرین های بدنی با وسایل و دستگاه های مختلف و مشخص می شود، در کنار نظام تغذیه ای علمی که فرد را به لحاظ فیزیکی رشد داده و توانایی های جسمی و روحی وی را مطلوب می سازد.

 نیمکت بدنسازی از سری دستگاه های این ورزش محبوب است که در باشگاه های بدنسازی کاربرد دارد اما این لزوماً به این معنی نیست که نیمکت بدنسازی را نتوان در خانه استفاده نمود. نیمکت بدنسازی نقش به سزائی در ورزش های قدرتی دارد، لذا در هنگام خرید آن باید ‌دقت زیادی به خرج دهید. نیمکت بدنسازی انجام حرکات تمرینی در تمام زوایا را میسر می سازد. شایان ذکر است که نیمکت بدنسازی یکی از دستگاه های مهم هر باشگاهی می باشد و در عین حال از ساده ترین تجهیزات این رشته ورزشی محسوب می گردد.

نیمکت بدنسازی

تاثیر بدنسازی بر جسم انسان

بدنسازی، ورزش مشهودی است. بدین معنی که هیجان انگیز بودن بدن یک بدنساز و شهرت این ورزش را در سراسر جهان نمی توان نادیده گرفت. برخی از ورزشکاران این رشته به طرز دیوانه واری در باشگاه، وقت صرف تمرین می کنند و همچنین رژیم های غذایی شان را بهبود می بخشند. روز به روز به استقامت جسمانی و همچنین قوای فیزیکی آنها افزوده می شود. علاوه بر اینها بدنسازی می تواند به سلامت استخوان ها و همچنین کارکرد بهتر قلب و عروق کمک کند. زیبایی اندام هم یکی دیگر از ثمرات این ورزش است که بنا به طبع آدمی، نتیجه مستقیم آن افزایش اعتماد به نفس و ایفای بهتر نقش های اجتماعی و متعاقباً بهبود سلامت روان خواهد بود.

تاثیر بدنسازی بر روان انسان

بهبود سلامت اعم از تندرستی در گوارش، گردش خون، استحکام بدنی و زیبایی اندام آرامش زیادی برای روان انسان به دنبال خواهد داشت و منجر به بهبود تفکر و تعقل در وی خواهد گردید. در روابط اجتماعی بالاخص روابط جنسی-عاطفی انسان تاثیر ورزش کاملا مشهود است و افضل ورزش ها در این مورد، بدنسازی است چرا که تاثیر مستقیم بر رشد و استحکام عضلات دارد که نتیجه ی آن زیبایی اندام و رشد اعتماد به نفس است، و از این جهت بر روابط فرد تاثیرات مشهودی به جای می گذارد. از آنجا که انسان موجودی است اجتماعی و بدون ایفای نقش مفید در اجتماع و ارتباطات سالم با دیگران و بالاخص با پارتنر خود بهره ای جز افسردگی و عزلت نشینی نخواهد داشت؛ بدنسازی با بهبود اعتماد به نفس منجر به نقش آفرینی اجتماعی بهتر و رفع افسردگی می شود.

فواید نیمکت بدنسازی چیست و انواع این نوع از دستگاه کدام است؟

دستگاه های بدنسازی

ورزش بدن سازی، ورزشی وابسته به ابزار و دستگاه هایی است که برای این کار به طور علمی، تهیه و تولید شده اند. در کشورمان ایران، ورزشکاران این رشته در چند دهه گذشته همواره با کمبود تجهیزات استاندارد دست و پنجه نرم کرده اند. و برای ایستادن بر سکوهای مسابقات رنج های زیادی بر آنها متحمل گشته است. چرا که اساساً در دهه ی اول پس از انقلاب بدنسازی چندان محل توجه نبود و از اوایل دهه هفتاد مجددا بر سر زبان ها افتاد. در آن زمان هم واردات تجهیزات بدنسازی اولیت کشور نبوده و کیفیت تولیدات نزد تولید کنندگان داخلی نیز چندان محل توجه نبوده است.

 یکی از مهمترین تجهیزات بدنسازی مورد نیاز هر باشگاه و هر بدنساز، نیمکت بدنسازی است، که بر روی آن می توان حرکات مختلف را انجام داده و بر عضلات گوناگون تاثیرات متفاوت به جا بگذاریم، درباره حرکت نیمکت بدنسازی در ادامه اشاره ای مختصر و در مقالات دیگر اشاراتی به تفصیل خواهیم داشت.

نیمکت بدنسازی

نیمکت بدنسازی انواع و حالات مختلفی دارد که نیمکت بدنسازی تخت، نیمکت بدنسازی شیب دار نمونه هایی از آن هستند. نیمکت بدنسازی می تواند ثابت یا متحرک باشد؛ نیمکت بدنسازی ثبات آنطور که از نام آن پیداست، حالت ایستا دارد و اما نیمکت بدنسازی متحرک علاوه بر حالت تخت، قابلیت شیب دار شدن را نیز دارا می باشد.

حرکت نیمکت بدنسازی

حرکت دیپ روی نیمکت (دیپ نیمکت)

حرکت دیپ روی نیمکت همواره جزیی از تمرینات بدنساز مشهور آرنولد بوده است. یکی از مزایای این حرکت، وابسته نبودن آن به مکان است؛ چراکه تفاوتی نمی کند در خانه، پارک و یا باشگاه انجام بگیرد.

برای انجام این حرکت باید بین دو میز تخت بایستید، روی لبه ی یکی از میزها دست بگذارید و روی میز دیگر پاهایتان را قرار دهید و حالا با خم کردن آرنج تا نزدیکی زمین بروید و دوباره به بالا بازگردید.

از حرکات دیگر که قابل تمرین بر روی نیمکت می باشد؛ پشت بازو، پرس سینه، دراز نشست و ... می باشد.

اگر شما هم تمایل به شروع ورزش بر روی نیمکت بدنسازی خانگی دارید و به دنبال نیمکت بدنسازی دست دوم هستید باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که نیمکت های بدنسازی برای شروع قیمت های آنچنانی ندارند و به راحتی و با هزینه ای نه چندان زیاد می توانید، یکی از آنها را داشته باشید.